Tuesday, November 25, 2008

Tamat sudah pertapaan!

Salam buat semua,

Setelah beberapa bulan 'berehat' dan 'bertapa' tanpa sebarang posting, kini Sang Kencana kembali mencongak perjalanan politik negara dan dunia. Tunggu garapan dari partama dari Sang Kencana!

Sekian.

Sunday, August 3, 2008

Hamid Albar= Raja Lawak


Salam buat semua,

Ketawa terbahak-bahak saya apabila terbaca satu'post' baru di web KLPOS pagi ini. Ini merujuk kepada ulasan Syed Hamid Albar keatas pengunduran Datuk Seri Wan Azizah(DSWA). Yang lawaknya, beliau katakan bahawa tindakan DSWA itu menyusahkan dan membazirkan duit rakyat yang perlu digunakan untuk pilihanraya tersebut.

Saya nak tanya, yang mana lebih membazir? Beli 14 Mercedes E240 atau laburkan duit rakyat untuk pilihanraya? Tepuk dada tanya selera!

p/s: Saya cadangkan Hamid Albar menyertai program realiti tv Raja Lawak. Sure menang punya. Hahahhaa

Oleh: Sang Kencana

Saturday, August 2, 2008

Chaiyok DSAI!!!


Salam buat semua,

Datin Seri Wan Azizah, zaujah kepada DSAI telah mengosongkan kerusi Parlimen yang didiami beliau untuk memberi laluan kepada suami tercinta. Walaupun pilihan raya kecil belum lagi bermula, kemenagan DSAI sudah diramal. Apa nak dihairankan. PRU 12 menyaksikan DSWA menang di Permatang Pauh dengan margin 13388 undi. Itu baru penangan DSWA, penangan dan aura DSAI nyata lebih dasyat dan tidak boleh dinafikan lagi.

Sang Kencana mengucapkan "Congratulation in advance" kepada DSAI keatas kemenangan yang bakal ditempa. Insya-ALLAH.


"SELAMAT KEMBALI KE PARLIMEN"


Khurafat? Pak Lah??

Salam buat semua,

Semalam, 1 Ogos, adalah Hari Pahlawan bagi rakyat Malaysia. Sambutan diadakan secara gilang gemilang atas dasar memperingati perjuangan pejuang-pejuang terdahulu.

Tetapi yang sedihnya disini adalah tingkah laku Pak Lah semasa perayaan di Tugu Peringatan Negara. Beliau seakan tidak ada rasa sensitiviti agama. Mustahil beliau tidak tahu akan hukum hakam agama. Apa tidaknya, upacara pengalungan bunga di tugu peringatan negara yang di imamkan oleh beliau mengundang kontrovesi.

Tindakan beliau itu mendapat perhatian Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin. Dalam berita yang disiarkan di laman web KLPOS, beliau nyatakan:

"Perbuatan bertafakur, meletakkan kalungan bunga atau tabik hormat yang dilakukan untuk Tugu Negara adalah bercanggah dengan prinsip-prinsip akidah Islam yang anti kepada sebarang unsur keberhalaan."

Perbuatan Pak Lah ini juga termaktub sebagai satu kesalahan di dalam SubSeksyen 36(1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak mengikut SubSeksyen 39(6) Enakmen menyatakan:

" Meletakkan kalungan bunga di Tugu Negara sempena upacara sambutan Hari Pahlawan dan upacara-upacara lain adalah haram dan hendaklah ditinggalkan".

Lihatlah wahai sekalian pembaca, betapa moleknya perbuatan PM kita. Islam Hadari, tapi prinsip dan ketetapan Islam beliau sendiri yang melanggarnya. Anda pikirLah sendiri!


p/s: Sebagai seorang pemimpin, sensitiviti terhadap agama itu penting. Ingatlah bahawa kau akan disoal dahulu kelak dipadang Masyar nanti.

Oleh: Sang Kencana

Tuesday, July 1, 2008

Anwar Liwat??? Buktikan!!!!

Salam buat semua,

Malaysia dikejutkan sekali lagi dengan satu dakwaan di mana mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia yand juga selaku Penasihat PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim, telah melakukan satu kesalahan meliwat ataupun dalam bahasa inggerisnya "Sodomy" ( sila rujuk Kanun Keseksaan Akta 574 - Seksyen 377A dan 377B ). Daripada sumber-sumber yang sah dan boleh dipercayai, 'mangsa' bernama Saiful Bukhari Azlan, yang juga mantan Timbalan President MPP UNITEN sesi 2006/07. Laporan itu telah dibuat di Balai Polis Travers jam 5.35 ptg pada 28 Jun 2008. 'Mangsa' mendakwa di liwat oleh  DSAI pada 26 Jun 2008, di sebuah kondominium yang terletak di Damansara.

Saya tidak terkejut dengan dakwaan ini. Tidak terkejut bukan bermaksud saya mengakui DSAI melakukannya. Namun, saya sudah dapat mengagak perkara seumpama ini akan berlaku dan dilakukan. Ini adalah konspirasi tahap tertinggi pihak tertentu yang bertujuan untuk mengaibkan dan menjatuhkan kredibiliti DSAI. Ia adalah fakta yang nyata dan berasas.

Siapa Saiful Bukhari Azlan? Kita pasti tertanya tanya siapakah budak 'bertuah' ini. Segala keterangan lanjut, biodata mahupun cerita berkenaan dengan Saiful Bukhari Azlan boleh didapati di blog dibawah ini.

 http://ainisazreen.wordpress.com/

Disaat DSAI sedang mencatur perubahan dan transformasi Malaysia kearah "Malaysia Baru" dan taktala kita masih tertanya tanya berkenaan dengan kes pembunuhan Altantuya Saaribuu, kes ini muncul.

Tuduhan yang dibuat dan beberapa ancaman bunuh yang diterima oleh DSAI telah menyebabkan DSAI berlindung di Kedutaan Turki. Berlindung bukan bermaksud takut ataupun bersalah. Cuma untuk menjaga dan memelihara nikmat nyawa kurniaan Allah SWT dan berlindung daripada ketidakadilan yang melampau. 

Sebagai seorang rakyat dan pembaca, kita tidak seharusnya menerima dakwaan ini bulat-bulat. Dalam Islam, sebagai contoh testimoni yang diberikan oleh mangsa dan saksi amat penting skali. Sebelum kita menerima segala keterangan dan dakwaan, hendaklah kita selidik dan kaji kredibiliti si mangsa ataupun saksi itu dahulu. Dalam tatacara undang-undang keterangan Islam, sesuatu keterangan mestilah melebihi keraguan (beyond doubt) dan tidak mencapai tahap ‘zan’. Firman Allah dalam surah Yunus: 36

 “Sesungguhnya zan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu daripada kebenaran”

 

Sesungguhnya, zan itu adalah satu dosa seperti yang di terangkan dalah surah Hujurat: 12

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada zan, kerana sesungguhnya sebahagian daripada zan itu adalah dosa”

Melihat kepada gambar-gambar mangsa, jelas membuktikan ada keraguan ataupun lebih tepat lagi kospirasi tersembunyi dalam rancangan. Gambar beliau di Jabatan Timbalan Perdana Menteri cukup meragukan. Atas urusan apa dia kesana? Sedangkan kita tahu bahawa Saiful Bukhari Azlan ini adalah pembantu peribadi DSAI. Fikirkan sejenak.

Dato Seri Najib apabila ditanya pemberita, tergagap-gagap menjawab. Nyata seperti menyembunyikan sesuatu.

Saya ingin menyelar KJ, ahli Parlimen Rembau, yang mengatakan DSAI sendiri yang mengarahkan Saiful Bukhari Azlan untuk membuat laporan polis demi meraih simpati rakyat. Saya ingin katakan, kalaupun DSAI yang mengarahkan ada banyak perkara lain yang boleh dipikirkan DSAI dan tentunya perkara itu tidak akan menjatuhkan maruahnya sebagai pemimpin dan juga sebagai seorang Muslim. Logiknya pun tidak ada.

Jika benar Saiful diliwat. Jika benar DSAI melakukanya, BUKTIKAN!!!! Ini tidak, pemeriksaan keihatan yang dilakukan terhadap Saiful Bukhari Azlan dirahsiakan dari pengetahuan rakyat.  Doktor yang memeriksa diberitahu supaya merahsiakan hasil pemeriksaan. Buktinya terdapat di”link’ dibawah.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0701&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm

Tuduhan tanpa pembuktian adalah SAMPAH! Buktikan. Itu yang dimahukan rakyat!

 

Oleh: Sang Kencana

 

 

 

 

Wednesday, June 4, 2008

Boleh Blah ...Pak Lah!!!!

Salam buat semua,

Akhbar Utusan Online bertarikh 4 Jun 2008 yang di"post"kan jam 5.56pm, mengemparkan negara. "Si Tua Ganyut" peneraju pucuk pimpinan negara telah mengumumkan pada sidang akhbar bahawa harga minyak pertol akan dinaikkan ( Rm 1.92 + Rm 0.78 = Rm 2.70 per/liter) berkuat-kuasa tengah malam ini.

Ini betul sudah melampau dan tidak mungkin lagi dapat ditanggung oleh rakyat Malaysia yang rata-ratanya memiliki kenderaan bermotor. Si Tua yang dahulunya gagal subjek Ekonomi ini sekali lagi memaparkan kegagalan beliau dalam menangani isu minyak. Sesuka hati naikkan harga minyak. Hei Pak Lah, kau tidak tahu apa yang ditanggung rakyat!!!! Kau tu mana pernah isi minyak pun!!! Beli minyak pakai pun pakai kupon!!! Apa yang kau tahu pasal penderitaan rakyat!!!!???

Kalau nak dibandingkan dengan negara-negara lain seperti Australia, Jepun, Korea dll, mmg harga minyak di Malaysia paling murah. Tapi harus diingat, walaupun di Australia harga minyak lebih mahal, tetapi kerajaan Australia menyediakan kemudahan pengankutan awan yang efisien dan terbaik. Mereka menyediakan perkihidmatan Tram, MRT, Bas dan lain-lain sejajar dengan keperluan rakyat. Walaupun harga minyak tinggi, Rakyat tidak terasa kerana untuk memasuki bandar dan keluar bandar, tidak memerlukan rakyat untuk berkereta dek keberkesanan sistem pengangkutan awam. Bandar Metropolis seperti Melbourne lengang dan tidak pernah mengalami masalah "jamm" dsb. Kalau situasinya macam ni, rakyat mungkin masih boleh menerima!! Tp, cuba lihat Malaysia. Kuala Lumpur terutamanya, sesak teruk. Pengangkutan awam teruk dan tidak teratur. Rakyat bergantung harap kepada kenderaan bermotor. Harga minyak saban hari melambung! Ternyata melampau dan tidak dapat diterima akal!!!

Kesan kenaikan harga minyak ini sangat dasyat dan serius. Kalau harga minyak naik, harga bahan mentah, beras, makanan, bahan binaan dsb pasti akan naik. Ini kerana semuanya bergantung harap dan bersandarkan minyak.

Si Tua ini telah melakukan kesilapan besar dengan menaikkan "key factor" ataupun keperluan asas Rakyat.

Pak Lah, kau berdosa kepada rakyat. Kau tidak layak berada disana. Islam Hadari konon. Ketuanan Melayu konon. Ketuanan Melayu Sgt!!!!

" You are a disgrace to Malaysia! Totally disaster!"


Wednesday, May 21, 2008

Like Father Like Son ( Anak Bapak!!!! )


Keputusan yang dibuat oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir, untuk meninggalkan UMNO telah membuahkan satu impak yang negatif. Baliau yang memengang nombor keahlian 001 -UMNO BARU itu berkata, beliau akan hanya menyertai semula parti apabila "Si Lembab" disinggkirkan ataupun meletakkan jawatannya secara terhormat.

Keputusanya telah mempengaruhi anak keduanya iaitu Datuk Mokhzani untuk turut keluar parti. Beliau (Mokhzani) telah mengesahkan tentang keluarnya beliau dari parti dengan menghantar faks ke Pejabat Umno cawangan Merbok. Dikhabarkan, di Kedah, seramai 300 ahli UMNO telah bertindak keluar parti semata-mata menyokong perjuangan pengasas UMNO baru itu.

Persoalannya sekarang? Siapa pula selepas ini??

Sama-sama kita saksikan.

p/s: Teringat kata-kata Pak Lah: "Saya pantang dicabar!!" -Hanya sekadar menanam tebu dipinggir bibir je la.....hahhahha.....peace!

Monday, May 19, 2008

Tun Mahathir keluar UMNO?? Muslihat atau Pasrah???

Salam buat semua,

Hari ini sekali lagi kita dikejutkan oleh Tun M. Keputusan beliau untuk keluar dari UMNO habis dicanangkan di media massa dan mendapat liputan meluas. Bagi saya, tiada apa yang nak di" "terkejutkan". Mengimbau sejarah UMNO yang berlalu kira-kira tahun 1980-an, memperlihatkan Tun M pernah keluar UMNO dan menubuhkan UMNO BARU (TEAM A). Pasangan beregu Team A terdiri dari Tun M dan allahyarham Tun Ghafar Baba. Beregu ini berhadapan tentangan hebat TEAM B pimpinan KuLi dan Budak Hitam.

Keluarnya Tun M pada masa itu bukan bererti mengalah namun ia adalah satu muslihat terancang. Kesannya, Team A menang dan proses pembersihan UMNO (Operasi Lalang) dilaksanakan.

Apa yang berlaku hari ini memperlihatkan pola yang sama dan "seiras". Namun, apakah muslihatnya kali ini??? Tun M ini bijak. Taktala Suruhanjaya Diraja mahu menyiasat (berkenaan kes si gendut Linggam), beliau istihar keluar parti. Pasti ada agenda tersirat. Rancangan yang teratur dan rapi. Disifatkan penguduran Tun kali ini pasti bermaksud sesuatu. Mantan PM Malaysia ini bukan bodoh. Pasti ada yang dirancangkan? Tapi persoalannya, kali ini dengan siapa? Anwar? K.J? Najib? Raja Petra? Misteri ini perlu diungkaikan.!!! Tunggu dan lihat.


p/s: "Picture Talks Thousand Words"


Thursday, May 15, 2008

Waa...Comelnye....Nak2


" Sesungguhnya anak itu adalah kurniaan Allah yang terindah, sayangilah mereka, sesungguhnya rezeki kurniaan Allah ini tidak ternilai harganya"

-Sang Kencana-

p/s: Tiba-tiba terasa nak jadi ayah... :-D ( insyaAllah in 2 years time)

Tuesday, May 13, 2008

Babi Terlepas Masuk Parlimen???

video

Melihat kepada pautan video diatas, satu lagi kebodohan Ahli Parlimen(Dewan Rakyat) nyata boleh dilihat. Kekecohan yang berlaku semalam di Parlimen menyaksikan KJ yang menjadi dalan dengan menyatakan singkatan P.K.R membawa maksud "Projek Khinzir Raksasa".

Melihat KJ lantang berkata-kata, bangkit pula MP Pokok Sena, Mahfuz Omar, membalas dengan menyatakan singkatan B.N sebagai membawa maksud "Babi Negara".

Sebenarnya, tiada apa yang nak di hairankan, ahli-ahli Parlimen tertakluk di bawah terma "Parlimentary Privilages". Oleh itu tidak menjadi kesalahan bagi mereka untuk berkata sedemikian. Namun, walaupun berpayungkan keistemewaan parlimen dibawah "Standing Order" dan Perlembagaan Persekutuan, tidak patut seseorang MP itu mengunakan keistemewaan itu untuk menunjukkan kebodohan dan kejahilan mereka di Parlimen.

Sepatutnya, "Parlimentary Privilages" itu digunakan untuk membincangkan tentang isu-isu sensitif rakyat dan bukan digunakan untuk mengejek parti-parti yang berkenaan. Mereka sepatutnya berasa malu kepada rakyat yang telah memilih mereka untuk berada di Parlimen.

Oleh:

SangKencana

Sekadar Renungan

Kalau P.K.R = Projek Khinzir Raksasa

B.N = Babi Negara

K.J = ?????................................................ ( Khinzir Jantan ) Hahhaha.

"Peace No War"

Champion Again!!!


Once again, Manchester United have retained thier Premiership Title. Defeating Wigan Athletic 2-0, and the goal scored by Cristiano penalty spot and the second easy goal by Ryan Giggs wrapped it all.


Now. we are heading to Moscow to face Chelsea. It will be a very entertaining match and as usual Man Utd will bring back the trophy back to Old Traford. (Optimistic)

Don't forget:

Man Utd v Chelsea
21 May 2008

Moscow

Ch812 (Astro ESPN)

Tuesday, May 6, 2008

~N.A.J.I.B~

Salam,

Mengulas petikan berita dari akhbar Utusan Malaysia online bertarikh 6 May 2008, yang boleh didapati di link:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0506&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_06.htm

TPM Dato Seri Najib Tun Razak pun nak menagih populariti murahan. Komen yang diberikan beliau cukup untuk membuatkan saya tertawa sebentar. Beliau menyatakan bahawa kenyataan yang dibuat oleh Karpal bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Pada pendapat saya, bakal Perdana Menteri Mongolia ini baru sahaja menyelak dan membelek-belek Perlembagaan Persekutuan itu.

Dato Seri, tidak saya nafikan bahawa kenyataan yang dibuat oleh Karpal itu boleh dipersoalkan.Mengikut Jadual Kelapan Perlembagaan Persekutuan, dinyatakan Raja ada kuasa budi bicara sebagai Ketua Agama Islam dan Ketua Adat Istiadat. Karpal hanya memberi pendapat bahawa Baginda Sultan tidak boleh melantik balik Pengarah JAIP yang ditukarkan itu.

Harus di fahamkan bahawa kuasa melantik, menukar dan memecat adalah dibawah kuasa Kerajaan Negeri yang ditakbir oleh Menteri Besar. Dalam hal ini, Sultan hanya mempunyai kuasa untuk menasihat. Kalau tidak, baik tak payah lantik Menteri Besar. Menteri Besar seakan kaku dan terikat tangannya. Tak mampu nak buat keputusan.

Pihak istana juga telah memaklumkan bahawa apa yang terjadi hanyalah kesalahan 'formalities' ataupun protokol. Tiada kena mengena dengan Perlembagaan. Jadi ini bukan lagi satu isu.

Oleh: Sang Kencana

p/s: Mari Belajar Bahasa Mogolia...Hehhehe

Monday, May 5, 2008

Sultan, Menteri Besar, Karpal Singh dan ...

Tindakan yang dilakukan oleh Dato' Seri IR Mohd Nizar Jamaluddin baru-baru ini, dimana beliau mengarahkan Pengarah Jabatan Agama Perak (JAIP), Datuk Jamry Suri, DITUKARKAN serta merta, adalah satu tindakan yang tidak melampaui atau mengetepikan mana-mana peruntukan undang-undang Persekutuan mahupun Negeri.
Adalah dimaklumkan bahawa Bidang Kuasa berkenaan agama dan adat istiadat negeri adalah dibawah kuasa Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri pula, ditakbir oleh Menteri Besar. Sultan pula bertindak sebagai PENASIHAT dalam perkara yang berkaitan adat istiadat dan agama. Oleh sebab itu, tindakan Dato' Seri menukarkan Pengarah JAIP itu tidak salah dimata undang-undang. Mungkin salah dikalangan orang yang kurang celik dan orang yang kurang pengetahuan undang-undang.
Apa gunanya beliau di lantik menjadi Menteri Besar, peneraju negeri, tetapi tidak boleh membuat keputusan sendiri. Saya tidak nampak ketidak-rasionalannya. Lagipun, Pengarah JAIP itu hanya ditukarkan ke jabatan lamanya, bukan dilucutkan jawatannya.
Tetapi, saya kagum dengan Dato' Seri IR Mohd Nizar kerana walaupun tindakkannya itu tidak salah, tetapi atas sifat rendah diri dan hormat kepada Baginda Sultan, beliau telah memohon maaf secara terbuka. Memohon maaf bukan disebabkan kesilapan atau takutkan Sultan, memohon maaf adalah disebabkan rasa hormat yang mendalam.
Merujuk pula kepada Pengerusi DAP yang dikecam oleh sesetengah pihak apabila beliau mengatakan bahawa Baginda Tuanku Sultan tidak mempunyai autoriti untuk melantik balik para pegawai yang dipecat, saya katakan tindakan dan pernyataan yang dikeluarkan oleh Karpal Singh itu adalah satu tindakan yang betul dan tepat. Seperti yang saya katakan tadi, Sultan adalah PENASIHAT kepada hal ehwal agama dan adat istadat negeri. Baginda perlu menasihati Menteri Besar, bukan membuat keputusan. Implikasinya sama sahaja apabila kita merujuk kepada Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan, dimana YDP Agong hanya boleh bertindak mengikut arahan Perdana Menteri. YDP Agong hanya boleh memberi nasihat, tetapi harus pula bertindak mengikut arahan PM. Konsep perlembagaan ini harus kita fahamkan.
Saya minta sesiapa yang mengecam pendapat Karpal Singh yang dibuat atas dasar kepakaran dan ilmu beliau, supaya menarik balik kecaman itu. Sebaiknya, sebelum kita kecam orang, lebih bai kita kaji dulu sedalam dalamnya kecaman kita itu. Adakah ianya berlandaskan fakta atau pun sekadar dipenuhi dendam dan khayalan semata.
Satu lagi, saya tertarik dengan perkataan "Ketuanan Melayu" yang saya temui ketika membaca artikel disebuah blog yang agak popular dikalangan pelajar MMU. Perkataan "KETUANAN" tidak tertulis pun dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Yang tertulis hanya perkataan "kedudukan istimewa orang melayu", melalui Perkara 153. Saya begitu pelik kenapa perkataan ketuanan melayu ini acapkali di gembar-gemburkan dan diwarwarkan. Tiada KEBANGGAAN melalui perkataan "Ketuanan" itu. Apa yang saya nampak, orang Melayu sekarang ini ada sindrom lagak dan riak. Di usik sedikit, Ketuanan Melayu! Di cuit sedikit, Ketuanan Melayu!
Melayu ini terlalu kebudak-budakan. Masih lagi bertongkatkan apa yang mereka laungkan sebagai ketuanan Melayu. Tun Dr Mahathir pernah menyatakan, " Orang Melayu Tidak Boleh Bertongkat Lagi". Teruskan jalan walaupun tempang. Kalau sampai bila-bila asyik bertongkat, macam mana nak maju. Negara lain maju dan membangun, kita masih lagi Ketuanan Melayu. Orang kebulan, kita? KETUANAN MELAYU!
Kita patut malu. Akhir kalam, jangan asyik nak mencari salah orang lain. Fikir dahulu sebelum berkata. Takut diri kita tertikan dek kata-kata kita yang tajam dan berbisa. Sebaiknya, kita berfikir bagaimana nak memajukan bangsa Melayu dan Malaysia. Jangan nanti kita makan pasir, dek "Menang SORAK, kampung TERGADAI"
Oleh:
Sang Kencana
p/s: Bercakap Biar Berakal, Menulis Biar PINTAR!!!!!!

Friday, May 2, 2008

Tak Perlu Minta Maaf, Shabery!!!

Kenyataan akhbar Utusan hari ini yang memaparkan ucapan maaf daripada Menteri Penerangan, Shabery Cheek, lantaran penyiaran siaran langsung Persidangan Pertama Dewan Rakyat.


Shabery meminta maaf atas kekecohan yang kononnya di timbulkan oleh wakil MP Pembangkang (PAKATAN RAKYAT). Daripada sumber video yang di sertakan dibawah. Wakil Barisan dan Pakatan Rakyat sama sahaja. Dua-dua menimbulkan masalah. Inilah, dalam nak minta maaf tu sempat lagi nak berbohong dan burukkan pembangkang.Walhal, dua-dua sama.


Maaf TIDAK perlu dipinta. Biar rakyat tahu apa yang berlaku dalam Parlimen. Biar rakyat tahu macam mana MP mengunakan sehabis baik "Parlimentary Privilages". Biar rakyat tahu samada pemimpin yang mereka pilih itu rasiaonal atau tidak!


Daripada tinjauan saya, apa yang berlaku di Dewan Rakyat semalam adalah perkara yang biasa. Kekecohan yang berlaku pun adalah akibat ketidakadilan dalam pengemukaan soalan pertama di Dewan Rakyat itu sendiri. Wakil PKR, Azmin jelas menyatakan Pakatan Rakyat yang diwakili 82 Mp dibandingkan hanya 77 MP yang mewakili BN. Jadi logik mudahnya, majoriti soalan perlulah datang dari PKR. Tetapi, PKR hanya diberikan 3 soalan manakala BN, 7.


Ini yang menjadi titik tolak kepada kekecohan semalam. Sudah-sudah la Shabery, jangan nak putar belitkan keadaan. Cubalah berkata benar! Jangan asyik nak buat cerita tak betul pasal pembangkang.


Kekecohan yang terjadi juga menguji kredebiliti YDP Dewan, yang saya kira sedikit gagal untuk mengawal dewan dengan baik.


Siaran langsung sidang Dewan Rakyat tidak perlu dibatalkan dan seharusnya diteruskan. Rakyat ada hak untuk tahu perjalanan dewan. Rakyat ada hak untuk tahu bagaimana kelakuan pemimpin yang mereka pilih di Parlimen. Biar rakyat puas hati, supaya mereka boleh buat pilihan yang tepat di PRU 13 nanti.


Oleh: Sang Kencana

sumber video: http://www.youtube.com/watch?v=Hm7lI8rBYUc


Thursday, May 1, 2008

Melaka Mall Oh Melaka Mall

Pembukaan "Melaka Mall" yang mengantikkan "Pasaraya Kotamas" memang sesuatu yang dialau-alukan oleh penduduk kawasan Ayer Keroh. Lokasi yang strategik telah menarik pengunjung datang yang rata-rata nya terdiri daripada pelajar Universiti Multimedia. Tapi ada sedikit kepincangan atau lebih tepat lagi, masalah, yang telah saya lihat. Masalah PARKING!!! Saya rasa oleh kerana terlalu mengejar keuntungan, pihak pengurusan "Melaka Mall" telah tertinggal satu perkara yang paling penting ini. Tempat letak kereta amatlah kurang dan terhad. Ini telah menyebabkan keadaan disitu menjadi sesak dan tidak teratur lagi tersusun. Pengunjung yang datang meletakkan kereta mereka di bahu jalan, sekaligus menyebabkan kesesakan lalu lintas. Nak salahkan pengunjung yang tidak ikut peraturan? Ini BUKAN salah pengunjung. Pihak pengurusan Melaka Mall terlepas pandang perkara ini. Tempat letak kereta yang disediakan tidak memadai untuk menampung bilangan pengunjung. Tempat letak kereta alternatif yang disediakan juga kurang sesuai dan berkeluasan kecil. Bahkan ia juga menyusahkan pengunjung taktala hari hujan lebat kerana terletak agak jauh dengan pintu masuk Melaka Mall.Sepatutnya, pasaraya yang se -gah ini, tidak patut menghadapi masalah sedemikian. Minta pihak Pengurusan Melaka Mall mengambil perhatian khusus tentang perkara ini. Sediakan tempat letak kereta yang cukup dan teratur. Segala masalah selesai.

Merah & Biru Warna Moscow

Final Liga Juara Juara Eropah
Manchester United
v
Chelsea
21 May 2008
Luzhniki Stadium
Moscow

Wednesday, April 30, 2008

Mekanisma Baru RMK-9 Bukan Penyelesai Masalah!!!

Mengulus berita terbitan akhbar UTUSAN UMNO MALAYSIA bertarikh 30 April 2008, Pak LAH mengeluarkan satu pernyataan di mana RMK-9 menjanjikan satu mekanisma baru bagi menangani dan mengawal kenaikan harga barang.

Masalah kenaikan harga barang kian meruncing. Pandangan saya, senang Mekanisma terbaik dalam menangani masalah ini adalah Penurunan HARGA MINYAK. Tak perlu fikir panjang, turun harga minyak insyaAllah, turunlah harga barang-barang lain. Dari tahun 1996-1999, Malaysia mencatat keuntungan RM 40 Billion hasil dari penjualan minyak. Tahun 2000 mencatatkan keuntungan RM80 Billion.

Dahulu, zaman DSAI, harga minyak RM 1.10 seliter. Tak pernah naik, harga barang pun sama. Tidak ada masalah harga tepung naik, harga gula, beras dsb. Sekarang harga minyak seliter menjangkau RM 1.92 +-. Harga naik mengila menyebabkan semua benda naik harga. Minyak ini penting. Ia merangkumi isu logistik dan pengangkutan. Kalau kos pengangkutan tinggi, harga barang pun secara logiknya wajar naik.

Setakat baru nak cadangkan atau fikirkan mekanisma macam mana nak turunkan harga, SORRY, agak terlewat!

Satu cara yang paling mudah, tak rugikan kerajaan atau pun rakyat adalah dengan menurunkan harga minyak seperti zaman TUN dahulu. Minyak dijual dalam harga Rm1.10 seliter dan kerajaan masih mampu mengaut untung RM 40 Billion setahun. Buat apa nak untung lebih?

Nak lakukan pembanggunan?? Masih banyak kawasan yang belum maju di Malaysia ni. Kalau setakat nak penuhkan poket kroni-kroni, RM 40 Billion dah cukup. Orang tamak selalu rugi.

Rakyat Malaysia tidak bodoh dan mampu menilai!!!!

Ceritera Moscow


Hari ini, jam 2.45 (waktu Malaysia), telah berlangsung satu perlawanan bola sepak terhebat abad ini. Perlawanan di antara Manchester United v Barcelona. Perlawanan yang sengit memaparkan cubaan-cubaan bahaya dari kedua-dua pasukan. Barcelona hanya perlukan keputusan seri untuk mara ke perlawanan akhir Liga Juara-Juara 2008. Asakan demi asakan, akhirnya pada minit ke-13 perlawanan, tepat jam 2.58 (waktu Malaysia), Manchester United dihadapan hasil 'volley' daripada pemain veteran Paul Scholes. Pemain berjersi 18 itu melepaskan satu sepakan padu ke bucu atas kanan gawang gol dan menewaskan Victor Valdes.



video



Jaringan Paul itu telah membawa Manchester United ke perlawanan akhir. Tahniah di ucapkan kepada The Red Devil!!!! . Saksikanlah betapa cantiknya jaringan itu.




Jumpa di Moscow!


p/s: Man Utd v Liverpool (Final) Ahaks....

Antara Babi & Sarjan Hassan!!

Kebelakangan ini, acapkali kedengaran isu berkenaan dengan “Artiodactyla Suidae” atau dalam pangilan kontemporarinya merujuk kepada babi. Dari segi agama, Islam sama sekali melarang keras umatnya makan babi.

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

(Terjemahan Al-Quran Surah Al-An'am Ayat 145)


Agama Yahudi juga turut melarang amalan memakan babi.

Larangan ini terdapat dalam Book of Leviticus, Chapter 11, Verse 7& 8:

"Jangan makan babi. Binatang itu haram, karena walaupun kukunya terbelah, ia tidak memamah biak. Dagingnya tak boleh dimakan, bangkainya tak boleh disentuh."

Mengulas pendapat yang dikeluarkan oleh mufti kerajaan Perlis dan mufti kerajaan Selangor (UMNO)(PAKATAN RAKYAT), ternyata kedua-duanya bulat kata dalam membincangkan isu ini.


Bagi pihak diri saya, adalah tidak menjadi masalah besar untuk menjayakan Projek Ternakan Babi selagi mana ia tidak mengangu-gugat orang lain secara terus. Tapi harus di ingat, pihak berwajib yang melaksanakan atau BAKAL menjayakan projek ini perlulah mengambil kira sensitiviti masyarakat setempat. Isu lokasi, penyaluran najis, pelupusan bangkai haruslah diberi perhatian khusus. Ini untuk mengelakkan wabak penyakit seperti VIRUS NIPAH & JE kembali mengganas dan meragut jiwa. Kalau bab ini tak boleh diselesaikan kerajaan pusat, harap lupakan lah projek mega itu.


Isu babi ini tidak perlu dipolitikkan. Kebelakangan ini, cenderung saya melihat, di dada-dada akhbar, populariti isu ini semakin meningkat. Isu babi ini dipolitikkan dan digunakan untuk menuding jari mencari salah orang lain. Sesetengah parti politik gunakan isu ini untuk raih simpati masyarakat. Mereka katakan kerajaan baru negeri itu pentingkan keuntungan dan cuai terhadap kehendak rakyat. Tapi mereka lupa, isu ini adalah isu berbangkit dari zaman mereka mentakbir negeri itu. Pikir dahulu sebelum melontar kata. Takut malu sendiri.

Mengulas wacana berita yang dikeluarkan oleh Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 19 April 2008 yang boleh dibaca di sisipan:

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0420&pub=utusan_malaysia&sec=politik&pg=po_04.htm&arc=hive

Mereka menyatakan isu eksport babi bertentangan dengan status Malaysia sebagai Negara Islam. Saya tak berminat untuk menyentuh berkenaan isu eksport babi tetapi berminat untuk mengulas isu Malaysia Negara Islam.

Malaysia BUKAN Negara ISLAM!!!

Satu fakta yang mesti diterima. Berbekalkan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, Agama Islam sebagai agama rasmi dan ahli kepada Pertubuhan OIC belum cukup untuk kita ditabalkan sebagai Negara ISLAM.

Para cendakiawan Islam, seperti Muhammad Asad, Al-Maududi dan Muhammad Iqbal menyatakan KeISLAMan sesebuah Negara itu adalah apabila UNDANG-UNDANG HUDUD di tabalkan sebagai undang-undang utama dan AL-QURAN dan SUNNAH menjadi sumber rujukan utama. Oleh itu, Malaysia bukan Negara ISLAM tetapi lebih molek dikatakan sebagai Negara Muslim ataupun MUSLIM COUNTRY.

Nasihat saya, berucap biar berakal, menulis biar PINTAR!!!!

Parlimen yang bersidang semalam menyaksikan bermacam-macam gaya baru MP. Antara yang mencuri tumpuan adalah MP BN yang seakan-akan ‘Sarjan Hassan’. Jambang yang dibiarkan tidak bercukur jelas membayangi watak yang di lakonkan oleh Tan Sri P Ramlee itu. Walau apa pun, imej baru tidak dapat menutup segala penipuan yang dikau lakukan wahai MP Rembau. Kemenangan yang bangkit dari kekalahan 800 undi kiraan pertama itu pun, adalah ehsan undi POS yang tiba lewat. TeruskanLAH mengampu & memperbodohkan bapak mertuamu itu. Sebelum PRU lantang berkata-kata. Sehingga SITI pun turun padang menyokongmu. Selepas PRU, diam seribu bahasa. Bertaubatkah??? Ataupun sedang mencatur teknik memperbodohkan orang yang baru???? IngatLAH, rakyat sentiasa memandang dan menilai.

Tuesday, April 22, 2008

Berikutan dengan situasi 
Politik negara yang 
semakin Panas, Sang Kencana tidak mahu 
ketinggalan dalam memaparkan komen dan 
pandangan.Mulai saat ini, Blog ini akan dipenuhi 
dengan pautan berunsur politik
samada yang bersifat keterlaluan mahupuntidak.

Harap Maklum!!!

Potrait Indonesia