Monday, June 15, 2009

Chin Peng: Dipolitikkan!

Salam,

Isu DSAI yang meminta kerajaan membenarkan kemasukkan semula Chin Peng ke negara ini telah dipolitikkan. Saya nyata tidak setuju dengan saranan penasihat PKR itu kerana isu ini akan menaikkan isu sentimen yang berbahaya.

Tetapi, kenapa isu ini dipolitikkan? Hanya kerana penasihat pembangkang yang mengutarakan isu ini, lalu ia dipolitikkan? Mahu tahan DSAI bawah ISA la..itu la ..ini la.... Tp kalau DS Najib yang mengutarakan isu ini? Siapa yang berani bersuara? Siapa yang berani humban DS Najib masuk ISA?? Siapa??? Sebaiknya beliau akan dipuji dan disanjung.

Nasihat saya, jangan salah guna akta ISA dan jangan politikkan isu yang tidak sepatutnya dipolitikkan.

8 comments:

Castro said...

jika x mahu isu ini dipoltikkan mengapa buat pengumuman secara terbuka? apa yg cuba dibuktikan oleh DSAI? Bro, DS Najib x sebodoh DSAI nak mengutarakan isu sensitif yg mcm ni, DSAI telah salah strategi dia pkir dgn membangkitkan isu ini masyarakat cina akan menyokong... masa DSAI dah x lama..ramai hati pejuang telah disakiti dgn pengumuman bidh beliau..jika x nak dipolitikkan duduk diam..simpan sendiri! kenapa nak bgtau satu dunia?

Sang Kencana said...

Seperti yg saya tulis, sy tidak menyokong DSAI dlm isu ini kerana sy faham bahawa ia merupakan satu sentimen yg berbahaya.

Tetapi saranan beberapa pihak untuk menahan DSAI dibawah ISA sebab mengutarakan isu ini sy tolak kerana ia nyata tidak releven dan seakan-akan menggunakkan ISA untuk kepentingan politik sesetengah parti dan individu.

Masa DSAI tidak lama? Saya rasa ia terpulang kepada keputusan PRU 13 nnt. Biar rakyat yang memilih. Hati para pejuang yg kononnya disakiti dgn pengumumam beliau tidak boleh mengubah apa2.

castro said...

8. Power to order detention or restriction of persons.
(1) If the Minister is satisfied that the detention of any person is necessary with a view to
preventing him from acting "in any manner prejudicial to the security of Malaysia" or any part
thereof or to the maintenance of essential services therein or to the economic life thereof, he
may make an order (hereinafter referred to as a detention order) directing that that person be
detained for any period not exceeding two years.

Section 8 of ISA 1960.
take note of the quoted part. Banyak pihak telah tersinggung dan marah akan tindakan DSAI. Kemarahan sesetengah ini boleh bertukar menjadi sesuatu yg tidak diingini dan pada pandangan saya menahan DSAI under ISA can be justified. Xkan nak tnggu rakyat yg x berpuas hati dgn tindakan beliau serang PKR baru nak ambil tindakan?

Sang Kencana said...

section 8 tu terang2 ckp "if minister satisfied". Minister tu merujuk kepada siapa? Tak lain dan tidak bukan Menteri Dalam Negeri. Siapa Menteri Dalam Negeri tu? Semestinya datang daripada parti UMNO. Siapa yang akan beri arahan untuk "minister" bertindak? Tidak lain dan tidak bukan PM: DS Najib.So, sedikit sebanyak ada elemen prejudis parti dalam membuat keputusan.

Sebab itu saya rasa untuk menahan anwar dibawah section 8 ISA nie tidak releven.

Hypothetically, kalau DR Najib sendiri yang sokong Chin Peng. Adakah DS Najib akan memberi arahan kepada that "Minister" untuk menahan beliau selama 2 tahun dibawah section 8 ISA? Logically, to the negative.

Castro said...

ok..lets say u are in a position to decide..what would be ur decision? keep in mind DSAI had came up with a very provocative statement which may threaten the national peace. This threat is "REAL". Disatisfaction had been showed by numerous members of the public..what would you do?

Castro said...

cuba awak yg bagi statement tu to d public...plus u are a public figure and everythng u say will be noted by the public..rasa2 la kan. apa akan jadi? Jgn letak Najib as a minister..letak DSAI..let him apply the law literally...I believe if he is a fair man..surely u kena betul x

Sang Kencana said...

Pada pendapat saya, DSAI boleh ckp ape pon even menyarankan chin peng diterima masuk semula ke malaysia.

Perkara pokoknya, benda tu impossible coz Kerajaan takkan setuju.

Persoalannya sekarang, adakah wajar untuk menghukum seseorang atas satu perkara yang tidak mungkin akan berlaku??

Kalau saya jd DS Najib, saya akan tumpukan perhatian saya kepada projek 1Malaysia tu dari saya melayan DSAI berkenaan isu remeh nie.

Anonymous said...

tolong jawab ini!!!

http://highereducationinmalaysia.wordpress.com/2009/05/07/siapakah-amirul-ridzuan-hanif/